
Znakomita informacja dla części emerytów. Od 1 lipca niektórzy z seniorów będą mogli otrzymać dodatkowe 300 złotych do swojego uposażenia. Wyjaśniamy kto może liczyć na pieniądze i co powinien zrobić, aby środki trafiły na jego konto.
Emeryci mogą otrzymać nowy dodatek
Zgodnie z przedwyborczą obietnicą Prawa i Sprawiedliwości, polscy emeryci mogą liczyć na dodatkowe pieniądze. Partia rządząca właśnie wprowadza nowy dodatek do świadczenia.
Dokładnie rzecz biorąc chodzi o specjalny dodatek w wysokości 300 zł miesięcznie. Należy zaznaczyć, że pieniądze przysługują określonej grupie emerytów. Mowa o sołtysach.
„Rząd PiS postanowił przygotować ustawę o specjalnym dodatku do emerytury w wysokości 300 zł. Ta ustawa wkrótce ujrzy światło dzienne” – powiedział podczas wizyty w Jaśle premier Mateusz Morawiecki.
Polityk PiS podkreślił, iż w ten sposób państwo chce uhonorować wysiłek sołtysów, którzy bardzo często za pełnienie funkcji nie dostają wynagrodzenia.
Jakie warunki należy spełnić, aby otrzymać dodatkowe 300 zł? Otóż emeryt musi złożyć specjalny wniosek. Środki finansowe nie będą bowiem wypłacane automatycznie.
Co ciekawe, o dodatek do emerytury można będzie się ubiegać dopiero po po osiągnięciu 60 lat w przypadku kobiet i 65 lat w przypadku mężczyzn.
To jednak nie wszystko. Emeryt musi wykazać, iż przez co najmniej dwie kadencje (lub 8 lat) pełnił funkcję sołtysa.
Warto zauważyć, iż 300 zł będzie co roku waloryzowane. Środki mają być wypłacane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego. Natomiast pochodzić będą z budżetu państwa.
Ustawa, która wprowadza sołtysowe, wchodzi w życie 1 lipca. Zatem część sołtysów – emerytów już w tym roku otrzyma dodatkowe pieniądze.
Są potrzebne dokumenty
Jak już wspomnieliśmy, emeryt musi złożyć wniosek, jeśli chce dostać sołtysowe. Ministerstwo rolnictwa właśnie przedstawiło, jak wygląda taki formularz.
Na szczęście nie jest on zbyt skomplikowany. Trzeba będzie wpisać na nim swoje dane takie jak: imię, nazwisko i adres.
Poza tym, emeryci muszą wskazać, czy świadczenie ma trafiać na konto, czy też ma być dostarczane przez listonosza na adres domowy.
Koniecznie trzeba podkreślić, że oprócz wniosku będzie potrzebny jeszcze jeden dokument. Jego zdobycie może być dla niektórych emerytów problematyczne.
Otóż mowa o zaświadczeniu, które potwierdzi, że wnioskodawca sprawował funkcję sołtysa. Dokument ten może wystawić urząd gminy.
Co ciekawe, urzędnicy taki dokument wydadzą na podstawie swoich archiwów. W przypadku, gdyby potrzebne „papiery” się nie zachowały, emeryt może dołączyć swoje oświadczenie o pełnieniu funkcji sołtysa. Jednakże do tego pisma musi dołączyć pisemne oświadczenia co najmniej pięciu osób zamieszkujących sołectwo, że faktycznie takie stanowisko pełnił.
źródło: Fakt